ads by nuffnang

Jom Join Them


Note for Visitor.

Welcome to my page! Thank Q for followed my blog. I will visit your blog after you left your link in comment form or via mister linky. Please klik the ads also (^_^). Feel free? Do visit my blog again. I will try to included a tips and info as much as i could. I'm sorry if any of my entry are mostly about my life, my story. Hope readers were enjoy reading my entry in my blog. Thank Q so much for being here!

Friday, April 1, 2011

Perkembangan Kanak-Kanak...Kenapa Penting?

Assalamualaikum & Hye...

Wahai ibu-ibu di luar sana...Apa yang anda lakukan demi perkembangan anak-anak anda? Boleh kongsi dengan Hanna? Oke...Bila bercakap tentang perkembangan anak-anak, kenapa ianya dikatakan penting? Kenapa ianya perlu dititikberatkan?

Sebenarnya perkembangan anak-anak kita bermula sejak di dalam kandungan lagi..Hanna pasti, ramai ibu yang tahu tentang hal ni. Doc. pun mesti dah bagitau kan? Oke...Tolong jangan abaikan setiap nasihat yang diberi oleh doc. anda oke.

Back to our topic...Perkembangan anak-anak ni bermula sejak di dalam kandungan. Jadi ibu-ibu, bapak-bapak kalau nak bergaduh dengan pasangan tu guna bahasa yang agak-agak tak menyengat la kan...fetus tu dengar apa yang di sebut oleh orang kat luar tu..

Then bagi yang muslim tu...Banyak-banyak la mengaji Al-Quran, berzikir ke kan...Penah tak dengar orang cakap kalau nak anak yang hensem, baca surah Yusof banyak-banyak...& macam-macam petua lagi berkaitan ayat Quran....

Kesimpulannya...Selalu lah baca Al-Quran kan...Hurmmm...Kalau nak dia cepat dapat baca ABC ke 123 ke Alif Ba Ta ke...kan...Selalulah bagi dia dengar apa yang kita nak dia cepat pandai tu..Bila dia dengar sume tu...Maka bila dia dah lahir nanti, kita teruskan perdengarkan kepada bayi kita...Dia akan simpan apa yang dia dengar tu dalam memori dia. So bila, bila dia gi sekolah nanti & diajar semua tu dia akan cepat tangkap la.Means dia akan cepat faham macam tu la..Kita boleh ajar dia sejak dia dari dalam kandungan lagi.

Kalau kat negara barat diorang selalu letak headphone kat perut diorang kasi fetus dengar..Kita pun boleh kan? Kita letak la bagi dia dengar bacaan Al-Quran..Kan?

Contoh ibu nak memasak kat dapur & tinggalkan anak kat depan tv...Pasangkan siaran yang berbentuk pelajaran pada dia. Ada je kan cartoon yang ajar ABC ke sume tu...So pasang & biar dia tengok. Ada yang cakap..." alah bukannyer dia faham pun,".....Yes...Memang masa tu dia tak faham. Tapi macam Hanna katakan tadi...Apa yang dia dengar dia akan simpan dalam memori dia..

Kalau mak ayah yang kerap bergaduh tu sama jugak...Apa yang dia dengar dia akan simpan. Nanti bila dia dah besar & berada dalam situasi tu dia pulak akan keluarkan kata-kata yang dia pernah dengar dulu. Haa....Jangan buat mudah yea..Penting untuk anak-anak anda. Kalau nak dia jadi baik, cubalah buat yang baik-baik...

Contoh cartoon yang boleh teach our child:
Go Diego Go

Dora the Explorer

Oke la.Nanti kalau ada info berkaitan ni lagi, Hanna akan kongsikan dengan readers sume oke.

0 ___Orang Doakan MTHANNA Bahagia Selamanya❤:

Post a Comment

Assalamualaikum...Sebarang komen, pendapat, nasihat yang membangun amat digalakkan. Elakkan meninggalkan komen dengan bahasa yang kesat..thank Q (^_^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...